fredag, marts 07, 2008

Omtåget tilstand



Der var engang hvor en del i min omgangskreds ville se begejstret på dette billede, hold da kæft mand - med meget langt a og misundelse malet i alle træk. Det var dengang, hvor opfindsomheden var stor og selv et gammelt rør kunne omdannes til en gevaldig Bong. Dengang hvor udvalgte sneg sig ud på Staden for at hente forsyninger. Sneg sig, men altså ikke for Strømerne, men for ikke at blive set af nogle fra de andre gårde - for som revolutionens sande fortrop, så rørte man naturligvis ikke det stads. Ja det var vel nærmest monopolkapitalismens undertrykkelsesredskab. Vel tilbage i Nansensgården var det op i fællesrummet på 5. sal og så flyde ud i sofaerne og sækkestolene, Pink Floyd eller Procul Harum på anlægget og så bredte tågerne sig. Specialdesignede keramik chillum'er var det normale, men et hulrum i hænderne kunne bruges, hvis man kunne teknikken. Og så var der de mere avancerede af slagsen, som på fotoet.
Selv havde jeg store problemer med fællesskabet om pot'en. Det der med at suge røg ned i lungerne, det var altså ikke rart - endte mest med hosten, rindende øjne og ikke den store effekt. Tror jeg nok i dag. Jeg lærte i hvert fald aldrig at ryge, hverken almindelig kræftfremkaldende tobak eller sjov, stemningsfremkaldende tobak. Kan nok i virkeligheden sige som Clinton, at jeg aldrig indhalerede!
Fik det indflydelse på vort revolutionære arbejde, tja - revolution blev det jo ikke ligefrem til, men måske hashen ikke var eneansvarlig for den lykkelige kendsgerning. Tog vi, eller rettere sagt de andre, skade? Tja, så vidt jeg ved ikke, der skal nok lidt mere til, lidt flere piber, lidt flere problemer og et lidt mere uheldigt udgangspunkt.
Bør det være forbudt i dag? Tja, i praksis er det da vist lovligt, bare man ikke lige begynder selv at sælge af det eller køber ind alt for åbentlyst. Skulle det være lovligt at købe sammen med cigaretterne, måske vi så slap for en stor del af kriminaliteten, der er forbundet med hashsalget.
Ville flere gå videre fra pot til coke, jeg tvivler. Svarer det ikke lidt til at spørge om lyst øl skal forbydes for at undgå at folk ænder som alkoholikere!
I'll be back

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg giver dig helt ret ! En undersøgelse fra 2001 (se drugwarfacts.org) har i øvrigt vist at i Holland hvor marihuanna og deslige er tilladt i videre udstrækning end i Danmark er procentdelen af befolkningen (over 12 år) som har prøvet marihuanna 17%. Og i USA hvor det strengt ulovligt er tallet 37%. Der kan selvfølgelig være en kulturel forskel, men mon ikke det, at marihuanna er ulovligt, i sig selv gør det endnu mere interessant.
Og mon ikke at bandekrigen der i øjeblikket hærger københavn, har sit udspring i rydningen af hashboderne på Christiania i 2004. Jeg tror at det danske politi kunne spare en temmelig stor del kræfter hvis det blev gjort lovligt.
Direktør, DK