torsdag, februar 21, 2008

Villy og Herutterne


Villy har bedt Hizbutt'erne om at gå ad helvede til. Formodentlig i den mening at Helvedet ligger i nærheden af SaudiArabien eller det sydlige Afganistan/nordlige Pakistan. Et rimeligt forslag til en gruppe, der ynder at nedgøre danske forhold eller et tåbeligt udsagn, kun beregnet til at score støtte til SF og Villy himself?
Selv kunne jeg godt være fristet af at smide diverse grupper ud af landet. Jeg så gerne et Danmark uden Pia K og Co. De kunne passende drage tilbage i tiden til stokroseromantikken i 50'erne. Der et par Venstrefolk, jeg gerne så deporteret mere eller mindre frivilligt til syd- eller nordpolen. En række radikale, der gerne måtte drage tilbage til højskolerne og være idealistiske i rerservaterne dér for slet ikke at tale om et antal forbundskolleger, der ville høre bedre hjemme i det gamle Østtyskland og sådan kunne jeg blive ved. Selv blev jeg som ung bryggeriarbejder gentagne gange foreslået at emigrere til Kina af en dengang velkendt SF'er ved navn Holger Foss. Så den med at rense landet for uheldige elementer er ikke fjern for mig.
Men det er noget billigt, populistisk vås, du fyrer af Villy!
Hizbutterne gør jo lige præcis det, vi efterlyser hos de unge, der brænder biler af i gaderne. De organiserer sig, optræder diciplineret, formulerer klare politiske krav og demonstrerer fredeligt for disse mål. Det er unge mennesker med stærke meninger, rædselsfulde meninger, ja tak. Men de går ikke og skutter med dem, de kommer frejdigt frem med synspunkterne så vi andre kan komme i debat med dem. Hvad er mere i overensstemmelse med danske politisk kultur?
Selv var jeg engang Hizbutt'er. Min Koran hed Den lille Røde, Mit kalifat hed Proletariatets Diktatur og jeg var i ord modstander af demokratiet. Efter min teori skulle klassefjender bekæmpes nådesløst og jeg savnde fuldstændigt evnen til at se andet end sort og hvidt eller rettere sagt Rødt og sort. (Ikke underligt at nogen ville eksportere os til Kina)
Og hvor står jeg idag, rigtigt gættet som lettere højresnoet socialdemokrat med hang til at se noget godt i de fleste.
Hizbutterne er ekstreme og hvis de går over stregen fra ord til handling, skal de i spjældet. Men de udgør en politisk bevægelse og bør respekteres som en sådan. Det handler om at inkludere ikke ekskludere. Om at søge dialogen og integrationen fremfor konfrontationen. Angreb medfører modangreb medfører modreaktion, der udløser endnu mere ballade. Det handler om at løse problemer og åbne døre, ikke om at gå i Hizbutternes egen fælde og leve af hadet.
I'll be back

Ingen kommentarer: