tirsdag, december 25, 2007

Dræberskovsnegle eller skovsnegledræbere fra Hjemmeværnet


Citat:
"Herligt fordomsfuldt og munter skovsnegle-indlæg du har begået, Henrik! Nu er du jo næppe tilhænger af at Danmark skal have et militært forsvar, så din uvidenhed og nedladene tone er ikke uventet.At danske soldater deltager i militære operationer i Irak og Afghanistan er næppe din kop te.Men til din orientering så er nogle af de skarpeste soldater, der har været indsat i Irak faktisk fra hjemmeværnet. Efter en længerevarende specialuddannelse ved Jægerkorpset blev soldater fra Hjemmeværnets Særlig Støtte og Rekognosceringskompagni (SSR) - dengang under navnet: Patruljekompagniet - udsendt i 2006 til at beskytte udenrigsministeriets personel i Bashra. Siden hen har personel fra SSR været udsendt på personbeskyttelsesmission i Irak flere gange. Jægerkorpset har sagt god for soldaterne fra SSR, så det kan godt være at DU griner, men det gør Jægerkorpset altså ikke - og med fare for at fornærme dig, så har jeg større tillid til deres vurdering af hjemmeværnets soldater, end dine fordomme og gentagelser af koldkrigs-latterliggørelsen: Bare roligt Henrik, russerne kommer ikke længere og befrier dig, så du behøver ikke svine hjemmeværnet til længere!
Underskrevet af Anonym.

Sådan lyder et indlæg som forleden tikkede ind som reaktion på et af mine rigtigt gamle indlæg, jeg synes ikke det fortjener at stå alene og gemme sig der, når nu det er skrevet og ment for ganske få dage siden. Og så kan jeg rigtigt godt lide den med skovsnegleindlæg. Et herligt udtryk.
Men naturligvis også et svar herfra.
Mit kendskab til Hjemmeværnet indskrænker sig ganske rigtigt til de tilfælde, hvor de står og dirigerer trafik ved større begivenheder, iført for store uniformer, en hvid træpind og et armbind. Ikke just skræmmende og ikke just noget argument for hvorfor Danmark skal have et Hjemmeværn. Men vor desværre anonyme ven oplyser, at eliten er godkendt af Jægerkorpset som dygtige soldater. Fint nok. Men det er da ikke noget argument for at de skal udsendes som soldater til Irak. Ordet siger ligesom det hele, Hjemmeværnet, altså at værne hjemmet, dvs. værne nabogården, jernbaneoverskæringen eller Superbrugsen, eller for den sags skyld Brøndby Stadion. Så har vi soldater, værnepligtige som professionelle, til at værne mere bredt, føre krig hvor regeringen nu mener, der skal føres krig for fred og fordragelighed. Til argumentet om at Danmark bruger eller brugte disse specialtrænede hjemmeværnsmænd (og kvinder?) til at beskytte vore diplomater må jeg blot minde om at et vist amerikansk beskyttelsesfirma, med samme opgaver, her for nylig fik vist slagkraftige beviser for deres effektivitet og professionalisme.
Jeg tror faktisk, sådan nogenlunde seriøst, at vi ville have gjort mere nytte i Basra og omegn, hvis vi have gjort, som jeg beskrev i mit oprindelige indlæg. Det er jo de færreste der blir dræbt af et godt grin og det er svært at tænde for vejsidebomben, medens man rystes af latterkramper.
Og ganske rigtigt gættet, jeg ligger ikke længere og frygter at Russerne kommer og befrier mig, det gjorde jeg engang, måske unødigt. Men hellerikke den gang kunne jeg se den store fidus i disse natlige hjemmeværnstræf med forsyninger fra nærmeste Brugs. Omvendt giver det anvendte foto, skamløst hugget fra Hjemmeværnets egen hjemmeside, indtryk af en vis John Wayne attitude, som måske kan virke afskrækkende. - I hvert fald overfor den lokale brugsuddeler!
I'll be back

Ingen kommentarer: