lørdag, maj 26, 2007

Pirates nr. 3

Bemærk lige det ansigtsudtryk. Miss Elisabeth Swann som hævnens engel i kampen mod de onde skurke fra den engelske flåde og handelskompagniet.
Flot, fængende og sjov film uden det ringeste forsøg på realisme, alene et spørgsmål om sminkning, kostumer, digital action og totalt udflippede scener. Rigtig en film efter min smag.
Johnny Depp er sjov, dobbelttydig og totalt hjemme i rollen som neurotisk sørøverkaptajn, Geoffrey Rush er synligt glad for rollen som genoplivet skurk/helt og balancerer fint mod Jack Sparrow. Men bemærk hende her, heltinden, Miss Swann eller Kira Knightley. Hun lyser som nogen op i denne film. Ikke som den smukke blondine, som helten skal redde og gøre sig fortjent til, snarere omvendt. Det er denne rolle, der driver filmen frem og figuren fungerer helt på egne præmisser og fuldt på niveau med de 3 øvrige. Hun - eller rettere sagt Miss Swann - er viljefast som nogen, slås og tager ansvar så det er en ren fryd. Måske den første actionfilm, jeg har set hvor kvinderollen lever helt sit eget liv og fremstår som ligeværdig for historien og filmen.

Ja, jeg ved godt at jeg er en let push-over, for køn er hun og hendes ansigt får lov at fylde. Men imponerende alligevel. Det er ikke alene manuskriptet, der giver hende placeringen. Det er også Kira Knightley selv. Hun formår, som få jeg har set, at kombinere skrøbelighed med indre styrke og handlekraft så man tror på hende. Så selvom Johnny Depp absolut hører til på toppen af min idolliste, så får han her god konkurrence af denne unge stjerne.
I'll be back

Ingen kommentarer: